Optimaliseer je voorraad en verbeter de cashflow met data

 

De voorraad is een belangrijk onderdeel in het management van cashflow; er zit immers geld in vast dat niet direct beschikbaar is voor bedrijfsvoering. Een te grote voorraad kost organisaties veel geld en vaak moeten zij hier geld voor lenen. Tegelijkertijd wil je als organisatie ook nooit ‘nee’ verkopen aan klanten. Voor e-commerce organisaties is er dus altijd een spanningsveld op dit gebied. Het managen van het voorraadbeheer aan de hand van data analyse biedt hier uitkomst voor. Data geeft inzicht in onder andere de actuele voorraad, de verkoop en inkoop, de juiste bestelhoeveelheid per product en overtollige voorraad. Deze inzichten zorgen voor een hogere omloopsnelheid en een efficiënte inrichting van het voorraadbeheer. Dit  zorgt ervoor dat  er geld vrijkomt om te investeren. 

 

Naast dat het managen van de voorraad aan de hand van data kosten bespaart, draagt het ook bij aan de winstgevendheid. Door eerder verkregen data te analyseren en op basis daarvan accurate voorspellingen te doen helpt een gedegen analyse organisaties aan de juiste voorraad. Doordat organisaties de juiste producten, in de juiste hoeveelheid op het juiste moment in huis  hebben maximaliseert de verkoop. De juiste voorraad geeft organisaties de mogelijkheid hun investeringen op dit gebied beter terug verdienen, zonder op het gebied van klantenservice in te leveren. 

‘’Klanten verlangen tegenwoordig van organisaties dat zij direct aan hun behoeften voldoen.
Hierdoor zijn klanten minder snel bereid uitverkochte producten te tolereren en verkiezen zij gemak over loyaliteit.’’

Hieronder lees je 5 manieren waarop data het voorraadbeheer verbetert:

 

1. Verklein het risico op uitverkochte producten in je assortiment,  door inzicht in minimale benodigde voorraad. Deze informatie vergemakkelijkt het proces om op het juiste moment acties te ondernemen en tekorten aan producten te voorkomen.


2. Voorkom overbevoorraading. Bijvoorbeeld door verandering aan te brengen in aanvulling wanneer dit onnodig is. Of door specifieke producten goedkoper aan te bieden wanneer deze relatief lang in de voorraad blijven liggen.


3. Verminder oudheid. Breng op de lange termijn het aantal producten in je voorraad hebt dat langzaam verkoopt of simpelweg ruimte inneemt. Door de vraag naar producten te analyseren en daar vervolgens gepaste acties op te nemen. 


4. Geef klanten juiste informatie door een nauwkeurig overzicht van je voorraad. Als webshop wil je klanten kloppende informatie geven en voorkomen dat je klant een uitverkocht product koopt.  Met een vooraad analyse heeft jouw organisatie een nauwkeurig overzicht van de voorraad. Het overzicht zorgt ervoor dat je klanten geschikte informatie geeft, waardoor zij enkel producten bestellen die ook op dat moment op voorraad zijn. 


5. Bepaal de meest tijd-effectieve en kostenefficiënte manier om van langzaam verkopende producten af te komen. Door te weten welke acties veel impact hadden in het verleden en welk moment hiervoor het meest geschikt is, kan je organisatie hierop inspelen. 

Wil je dat we eens meedenken met jouw voorraadmanagement? Plan een vrijblijvend gesprek in of neem contact met ons op: