Cohortanalyse

De beste klanten zijn vaste klanten. Je hebt geen acquisitie budget nodig om deze groep aan te spreken en ze zorgen voor stabiele en betrouwbare inkomstenbron. Maar hoe creëer je vaste klanten? Dat kun je ontdekken door naar retentie te kijken in een cohortanalyse.

Wat is cohortanalyse?

In een cohortanalyse vergelijk je verschillende klantsegmenten. In een klassieke eCommerce-cohortanalyse segmenteer je klanten op basis van eerste aankoopdatum van iedere klant. Zo kun je bijvoorbeeld het (herhaalaankoop)gedrag vergelijken tussen klanten die in januari 2019 voor het eerst gekocht hebben, met klanten die in januari 2020 voor het eerst gekocht hebben. Verderop in het blog ontdek je wat je met deze data kunt ontdekken.  

In onderstaand voorbeeld vind je zo’n cohortanalyse. Van boven naar beneden zie je de verschillende cohorten; in dit geval weken. Zo zie je dat er 230 nieuwe gebruikers in de week van 12 tot 18 augustus. Vervolgens zie je van links naar rechts de weken na de eerste aankoop staan. Van de 230 gebruikers kocht 5,8% iets in de daaropvolgende week.

Het artikel gaat verder onder de widget

Actie ondernemen

Met deze data kun je een projectie maken van toekomstige/verwachte omzet. Het zegt ook iets over de waarde van een nieuwe klant. Daarbij wil je dat het retentieniveau behouden blijft, ook al groeit het aantal nieuwe klanten. Vervolgens kun je actie ondernemen om je retentie te optimaliseren en hogere omzetten te behalen op bestaande klanten. Het is dus belangrijk dat je in eerste instantie de juiste klanten aantrekt (geen eenmalige koopjesjagers). Vervolgens ga je herhaalaankopen stimuleren. Verder blijft het belangrijk om je website en andere kanalen te optimaliseren voor conversie.

Met deze cohort analyse en retentie analyse, zet je een eerste stap in het komen tot een Customer Lifetime Value (CLV). Zo kun je bijvoorbeeld berekenen hoeveel advertentiebudget je kunt spenderen om een klant aan te trekken. Als een klant ieder jaar een aantal orders van €50 blijft plaatsen, is het helemaal niet erg om initieel wat meer advertentiebudget te spenderen. Je verdient het immers vanzelf weer terug.

Wil jij ook actie kunnen ondernemen en waardevolle klanten aantrekken?

Plan een online afspraak in.