Een volwassen e-commerce organisatie maakt onderscheid tussen drie soorten dataproducten: rapportages, dashboards en analyses. Maar wat is het verschil precies? Welke vragen moet bijvoorbeeld een e-commerce dashboard beantwoorden? En hoe vaak doe je dit?

e-commerce dashboard rapportage analyse

Het doel van een e-commerce-dashboard is omschrijven wat er elk specifiek moment gebeurt

De hoofdlijnen op een rij in een rapportage

Een rapportage beschrijft in hoofdlijnen de ontwikkeling van je bedrijfsproces. Met een goede rapportage krijg je een helicopterview van het proces dat je wilt omschrijven. De rapportage wordt gezien als de thermometer onder de oksel van een organisatie. Je kunt meten of een organisatie gezond is. Als je een te hoge lichaamstemperatuur meet, ga je aan de slag met de diagnose en de behandeling. Net als met een thermometer, levert een goede rapportage vaak meer vragen op dan dat deze beantwoordt en is dit het startpunt voor verder onderzoek.

Een bekend voorbeeld is de maandelijkse managementrapportage. Hiermee vormt het managementteam een globaal beeld van de ontwikkeling van de organisatie. Zo kunnen ze de focus en strategie voor de volgende periode bepalen.

Korte termijn inzichten met een e-commerce dashboard

Het tweede dataproduct is een dashboard. Het dashboard speelt veel korter op de bal dan de rapportage. Het doel van een dashboard is omschrijven wat er op het moment gebeurt: dagelijks, wekelijks of zelfs realtime. Door te analyseren wat er nu gebeurt, leer je wat je op korte termijn kan doen om op lange termijn de gewenste resultaten te behalen.

e-commerce dashboard rapportage analyse

Een analyse beantwoordt een specifieke bedrijfsvraag over jouw webshop.

Specifieke vragen beantwoorden met een analyse

Tot slot heb je de analyse. In een analyse probeer je een specifieke bedrijfsvraag te beantwoorden. Vaak komt een analyse voort uit inzichten die je vergaart door goed naar rapportages te kijken en naar de organisatie te luisteren.

Hoe vaak?

Ook is het relevant de timing van deze drie dataproducten in ogenschouw te nemen. Wij bevelen aan om een rapportage niet vaker dan eens per maand te maken, soms is zelf eens per kwartaal toereikend.  Tussentijds monitoren doe je aan de hand van een dashboard. De analyse op een specifieke bedrijfsvraag, doe je eenmalig of op zijn minst enkele keren per jaar.

Ben jij ook benieuwd hoe een dashboard, rapportage of analyse jouw webwinkel naar het volgende niveau kan tillen?

Plan een online afspraak in.