De belangrijkste metrics noemen we key performance indicators, vaak afgekort als ‘KPI’. KPI’s zijn een gebalanceerde set metrics (zowel leading als lagging) die op hoofdlijnen monitoren of je organisatie gezond is en of je succesvolle beslissingen neemt. Wanneer je een e-commerce KPI tegenkomt die niet op orde is, ga je analyseren.

Voorbeeld: het dashboard in je auto

Wat doet een KPI nou eigenlijk? Denk eens aan het dashboard van je auto. Als je daar geen bijzonderheden constateert dan werkt je auto hoogstwaarschijnlijk zoals het hoort. Dreigt er iets fout te gaan, dan laat je dashboard het meteen weten. Zodat je de benodigde actie kan nemen. Vervolgens is meestal wel verder onderzoek nodig: je laat je auto nakijken bij een garage als er een lampje op het dashboard brand.

Valkuil: ‘winst is mijn enige e-commerce KPI’

Uiteindelijk is het doel van de meeste organisaties winst maken. Echter, winstmaximalisatie als enige doel kunnen we niet aanbevelen. Zo zou je theoretisch je hele kantoor en inboedel kunnen verkopen voor een mooie kwartaalwinst. Echter zou het de continuïteit van je organisatie niet ten goede komen.

Ook je warehouse genereert veel data. Daarmee kun je logistieke kosten laag houden, en de kwaliteit van je magazijn verbeteren.

E-commerce KPI overzicht

Op deze pagina hebben we per e-commerce-afdeling de relevante KPI’s op een rijtje gezet. Dit is geen checklist van zaken die je allemaal MOET meten, maar zaken die je zou kunnen meten. Elke organisatie is daarin uniek. Aan de ene kant wil een webshop met 40% retouren waarschijnlijk vijf tot zeven KPI’s met betrekking tot retouren monitoren. Aan de andere kant heeft een bedrijf met 2% retouren waarschijnlijk genoeg aan één statistiek, namelijk ‘retour ratio’.

Wil jij weten hoe je deze KPIs kunt inzetten om het maximale uit jouw e-commerce organisatie te halen? 

Plan een online afspraak in.

De KPI’s:

Sales

  • Gross Sales
  • Number of Orders
  • Average order value
  • Cost of goods sold (COGS)
  • Market Share
  • Discounts
  • Payment costs

Products

  • Number of Products
  • Number of products per order
  • Sales per product

Customers

  • Number of Customers
  • Orders per Customer
  • Customer lifetime value
  • Number of unique buying customers
  • Retention rate
  • Churn rate
  • New/ existing customer rate

Logistics

  • Fulfilment cost per Order
  • Time to pick
  • Time to pack

Financial

  • Payment time after invoice
  • Payment cost per order
  • Revue growth rate
  • Gross profit
  • Gross profit margin
  • Contribution margin

Returns

  • Return rate
  • Returns per category
  • Return reasons

Marketing

  • CTR
  • CPC
  • Sales per channel
  • Customer acquisition costs
  • Cost per Channel

Website

  • Conversion
  • Loading times
  • Pages
  • Sessions
  • Users
  • Session duration