Ben jij bekend met de prijsopbouw van al je producten? Houd je rekening met alle factoren die beïnvloeden of een product winst of verlies maakt? Veel retailers en e-commerceondernemers houden dit niet goed genoeg bij en maken daarom onnodig verlies of lopen winstmaximalisatie mis. Dit noemen we het ‘Broodje zalm’-effect.

Jon is eigenaar van de lunchroom ‘Broodje Jon’ in Leiden

Voorbeeld: Lunchroom ‘Broodje Jon’

Jon is eigenaar van de lunchroom ‘Broodje Jon’ in Leiden. Elke middag staat een lange rij van studenten en andere stadsbewoners voor de deur van zijn lunchroom. Die rij staat er elke dag, al sinds hij startte in 2010. Elk jaar verhoogt hij zijn prijzen met 5%. Jon weet dat dit moet, alles wordt immers duurder. Desondanks stijgen zijn kosten sneller dan zijn baten en levert hij in op zijn rendement. Op een regenachtige avond pakt hij het Excel-bestand erbij dat hij in 2010 gebruikte om de prijs van zijn broodjes te bepalen. Jon doet hetzelfde trucje nog eens over. Wat blijkt? Op alle broodjes van zijn menukaart zijn de marges fors hoger, behalve bij zijn bestseller: het broodje zalm. Voor elk broodje zalm dat hij verkoopt, verliest hij bijna 2 euro. De dag erna verandert hij zijn prijzen.

Het ‘broodje zalm’-effect

De prijs van gerookte zalm heeft een forse ontwikkeling doorgemaakt; tussen 2010 en 2020 steeg de prijs met maar liefst 160%. Veel kleine lunchroomhouders merkten dit niet. Je rekent de factuur van de groothandel maandelijks af en kijkt nauwelijks naar de specificatie. Het resultaat? Bij veel lunchrooms staat het broodje zalm nog steeds veel te goedkoop op het menu.

Trends monitoren

Door structureel de juiste data te verzamelen, over onder meer inkoop en verkoop, krijg je inzicht in je organisatie. Je creëert zo een methode om de ontwikkeling van onderliggende trends te monitoren.

Door structureel de juiste data te verzamelen, over onder meer inkoop en verkoop, krijg je inzicht in je organisatie.

Prijsopbouw in e-commerce

Ook in e-commerce zijn veel ‘broodjes zalm’ te vinden. Dit kan met gewijzigde inkoopkosten te maken hebben of met iets compleet anders. Misschien wordt je klantenservice wel overladen met vragen over één specifiek product, waardoor het verkopen van dat product onrendabel is. Misschien heb je een productcategorie die 20% van je sales vormt, maar wel 80% van de werklast op je retourafhandeling in beslag neemt.

Zelf aan slag

Om zelf controle te houden op je bedrijfsdata is het belangrijk dit structureel te analyseren. Je kunt hierin zelf kleine stappen zetten, door bijvoorbeeld iedere maand naar een vaste set aan cijfers (KPIs) kijkt. Wil je Business Intelligence in jouw organisatie verder professionaliseren? Dan is het opzetten van een managementrapportage een mooie eerste stap.

Data geeft inzicht in prijsopbouw en winst

Wat is jouw broodje zalm? Welke data kan je inzetten om dit soort trends te ontdekken? Wij helpen je hier graag mee verder. Wij helpen je hier graag mee verder. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een advies om jouw onderneming winstgevender te maken met behulp van data.

Klik hier voor een afspraak.