Dit stappenplan helpt webshops het terugbetaalproces te verbeteren


Volgens een recente peiling van de Consumentenbond komt het regelmatig voor dat webshops te laat en te weinig geld terugbetalen aan consumenten bij een retourzending. Dit stappenplan van MeerMetData helpt webshops dit proces te verbeteren:


Stap 1. Verzamel data over retouren. Dit zorgt voor een overzicht van alle consumenten die binnen de beloofde tijd terugbetaald moeten worden. Het verzamelen van data uit bankafschriften of het boekhoudingprogramma maakt inzichtelijk welke betalingen je organisatie al uitgevoerd heeft.


Stap 2. Uitrekenen in hoeveel procent van de gevallen je webwinkel consumenten te laat terugbetaalt met de gemiddelde terugbetaaltijd van je organisatie.

Image alt

Stap 3. De reden van betalingen die te laat waren aangeven. Hierdoor krijgt je organisatie een goed overzicht van de betalingen die te laat waren en waarom dit het geval was.


Stap 4. Acties nemen aan de hand van de resultaten uit de vorige stappen en deze analyse herhalen totdat het proces helemaal op orde is. Door een goede analyse op dit proces te hebben kun je inzien of je organisatie op de goede weg is om alle terugbetalingen op tijd te verwerken.


Met een betaalanalyse van MeerMetData verbetert je terugbetaalproces. Onze experts helpen je graag.