Capaciteitsanalyse: bepaal de maximaal mogelijke output met de huidige omstandigheden


Het doel van elke e-commerce organisatie is om het proces tussen vraag en aanbod zo goed mogelijk te laten verlopen. Een capaciteitsanalyse helpt organisaties dit te bereiken door het verschil te meten tussen de potentiële capaciteit en de werkelijke output die een organisatie op dat moment bereikt. Dat verschil maakt inzichtelijk bij welke processen verbeterkansen liggen en identificeert hoe een organisatie de capaciteit kan optimaliseren. De analyse stelt organisaties in staat om gericht te werken aan verbeteringen en zo de maximaal mogelijk output te bereiken. Hier lees je meer over een capaciteitsanalyse.


Zoals met elke analyse, begint de capaciteitsanalyse met het onderzoeken van de bestaande bedrijfsdata. Aspecten die belangrijk zijn bij een capaciteitsanalyse omvatten onder andere het soort producten dat de organisatie verkoopt, orderhistorie en huidige doorvoer van bestellingen. Door te weten hoe het er met de capaciteit voorstaat in een organisatie brengt een capaciteitsanalyse de verbeterkansen aan het licht. Hoe verloopt het proces qua voorraad en bestellingen? Hoeveel medewerkers komen er bij een bestelling aan te pas? Maar ook machines en processen zijn onderdelen van de capaciteitsanalyse. Een capaciteitsanalyse evalueert onder andere de volgende aspecten:


  • Indeling van het magazijn
  • Het proces van geretourneerde producten en deze terugbrengen in de voorraad
  • Aanvulling van producten
  • Management van inventarisatie
  • Strategieën betreft orderpicking 
  • Verpakkings- en verzendingsvereisten
  • Het aantal personeelsleden
  • De frequentie van ploegendiensten
  • De technologieën die het proces ondersteunen en de onderlinge verhoudingen


Image alt

Ook de planning van de capaciteit op de lange termijn en voorspellingen van de vraag naar producten maken deel uit van de analyse. De capaciteitsanalyse maakt duidelijk aan welke vraag een organisatie kan voldoen, gebaseerd op de beschikbare capaciteit. Door periodiek de capaciteit te analyseren kunnen organisaties controleren of zij op dat moment optimaal werken. Ook is kennis over de capaciteit van belang voor het plannen van bedrijfsprocessen; zo moeten er bijvoorbeeld meer medewerkers op een bepaalde afdeling komen of meer producten worden ingekocht op de lange termijn. Een capaciteitsanalyse levert vele voordelen op. Hieronder zijn voorbeelden van die voordelen beschreven.


Voorbeelden van voordelen

Het bezitten van accurate en verifieerbare data over de capaciteit leidt tot verbeteringen op dit gebied. Hieronder lees je voorbeelden van verbeteringen na een capaciteitsanalyse.


1. Voldoen aan toekomstige vraag

Het plannen van de capaciteit helpt bij het managen van de juiste hoeveelheid middelen om aan de huidige en toekomstige vraag te kunnen voldoen. Door te begrijpen wanneer er meer middelen nodig zijn en de planning daarop aan te passen weet je zeker dat je organisatie voldoet aan de vraag van klanten.


2. Voorbereiden op piekdrukte

Doordat de capaciteitsanalyse ook toekomstige vraag voorspelt, kunnen organisaties zich goed voorbereiden op de toekomstige piekdrukte. Door acties te ondernemen die ondersteunend werken bij de piekdrukte, zoals het inplannen van meer medewerkers en het uitbreiden van de voorraad, is je organisatie goed voorbereid.


3. Verwerk meer orders in dezelfde tijd

Door een logische indeling van het magazijn, met de meest verkochte producten het dichtst bij de paktafels, kunnen order pickers sneller de bestellingen verwerken.


4. Toon knelpunten en werk hier gericht aan

Een capaciteitsanalyse maakt inzichtelijk waar de knelpunten zitten in het bestelproces. Door te weten waar de knelpunten zich bevinden, kan een organisatie hier gericht aan werken en dit verbeteren. Het verbeteren van de knelpunten heeft een positieve invloed op het gehele bestelproces.


Een capaciteitsanalyse voorziet je organisatie dus van inzichten en aanbevelingen om processen naar een hoger niveau te tillen.


Wil jij de capaciteit van je organisatie optimaliseren? Onze experts helpen je er graag bij!