Cohortanalyse: maak van je klanten vaste klanten
De beste klanten zijn vaste klanten. Je hebt geen acquisitiebudget nodig om deze groep aan te spreken en ze zorgen voor stabiele en betrouwbare inkomsten. Maar hoe maak je van klanten vaste klanten? Dat kun je ontdekken door naar retentie te kijken in een cohortanalyse.
Wat is een cohortanalyse?
In een cohortanalyse vergelijk je verschillende klantsegmenten. In een klassieke eCommerce-cohortanalyse segmenteer je klanten op basis van de eerste aankoopdatum. Zo kun je bijvoorbeeld het (herhaalaankoop)gedrag vergelijken tussen klanten die in januari 2019 voor het eerst iets gekocht hebben, met klanten die in januari 2020 voor het eerst iets gekocht hebben. Verderop in het blog ontdek je wat je met deze data kunt ontdekken en hoe dit je helpt vaste klanten te creëren.
In onderstaand figuur staat zo’n cohortanalyse. Van boven naar beneden zie je de verschillende cohorten; in dit geval weken. Zo zie je dat er 230 nieuwe gebruikers waren in de week van 12 tot 18 augustus. Vervolgens zie je van links naar rechts de weken na de eerste aankoop staan. Van de 230 gebruikers kocht 5,8% iets in de daaropvolgende week.

Actie ondernemen
Met deze data kun je een projectie maken van toekomstige/verwachte omzet. Het zegt ook iets over de waarde van een nieuwe klant. Daarbij wil je dat het retentieniveau behouden blijft, ookal groeit het aantal nieuwe klanten. Vervolgens kun je actie ondernemen om je retentie te optimaliseren en hogere omzetten te behalen op bestaande klanten. Het is dus belangrijk dat je in eerste instantie de juiste klanten aantrekt (geen eenmalige koopjesjagers). Vervolgens ga je herhaalaankopen stimuleren. Verder blijft het belangrijk om je website en andere kanalen te optimaliseren voor conversie.
Met deze cohortanalyse en retentie analyse zet je een eerste stap in het komen tot een Customer Lifetime Value (CLV). Zo kun je bijvoorbeeld berekenen hoeveel advertentiebudget je kunt spenderen om een klant aan te trekken. Als een klant ieder jaar een aantal orders van €50 blijft plaatsen is het helemaal niet erg om initieel wat meer advertentiebudget te spenderen. Je verdient het immers vanzelf weer terug.
Wil jij ook waardevolle klanten aantrekken? Onze experts staan voor je klaar!
Op zoek naar ready-to-go Power BI implementaties?
Neem dan zeker een kijkje naar het aanbod van ons dochterbedrijf Studio Power BI.